Plesk goed inrichten voor een Moodle lms

Plesk is een prima manier om een server te managen. De standaard installatie van een server met Plesk vraagt echter enkele aanpassingen om een Moodle LMS goed te hosten. In deze post kunt u lezen hoe u deze aanpassingen uitvoert in een Plesk omgeving.
We gaan er in deze post van uit dat u een server heeft geïnstalleerd met Ubuntu 22.04. en daarop is Plesk geïnstalleerd.

Stap 1: Updates

We starten met het updaten van uw server.

Log in bij uw Plesk installatie
Via het Servermanagement selecteert u: Tools & settings

  • Controleer of er nieuwe updates zijn door op de knop : Recheck of check for updates te klikken
  • Voer de updates uit, dit zal automatisch gebeuren

Stap 2: PHP instellingen voor Moodle

Per domein zijn de PHP instellingen afzonderlijk in te stellen. Om deze instellingen te bekijken selecteert u eerst in Plesk het desbetreffende domein.

  • In het dashboard klikt u op de knop: PHP. Vervolgens worden de PHP instellingen getoond.

Door de bovenstaande settingen te gebruiken wordt er 2G (memory_limit) geheugen beschikbaar gesteld. Tevens is de upload beperking van bestanden in uw Moodle omgeving flink verhoogt naar 2G (upload_max_filesize).

De belangrijkste aanpassing is de instelling van “open_basedir”. Verander deze naar “none”.

De instelling pm.max_children heeft invloed op de hoeveelheid gebruikers die gelijktijdig een handeling kunnen uitvoeren in het LMS. Een setting van 1000 is veelal voldoende.

Als laatste is het noodzakelijk om de max_input_vars wat op te krikken naar een waarde boven 5000. In het voorbeeld is een waarde van 8000 gebruikt. Dit is ruim voldoende voor een gemiddeld LMS. Zijn er meer dan 1000 gebruikers tegelijkertijd actief? Zet hem dan op 10000.


Stap 3: Installeren van benodigde pakketten software

Moodle gebruikt enkele softwarepakketten om bepaalde taken of applicaties uit te voeren. De installatie doen we via de terminal in Plesk.

Start hiermee door in de Plesk omgeving te klikken op Tools and Settings. Onder de kop “Tools and Recourses” klikt u op “SSH Terminal”.


In het scherm wordt vervolgens de terminal geopend.

Typ de volgende commando’s in om de verschillende pakketten te installeren:

sudo apt-get install graphviz

sudo apt install ghostscript

sudo apt install poppler-utils

sudo apt install aspell

sudo apt install language-pack-nl-base

sudo apt update

Stap 4: Cron Job instellen in Plesk

Een van de belangrijkste instellingen om uw Moodle omgeving goed te laten functioneren is het instellen van de automatische cron jobs. Zonder deze cron instelling werkt uw Moodle omgeving niet goed.

In Plesk is dit erg eenvoudig in te stellen. De volgende procedure omschrijft het instellen van een cron job.

  • Selecteer wederom het juiste domein in Plesk
  • Selecteer “Scheduled Tasks”
  • Selecteer de knop “Add Task”
  • Gebruik de onderstaande instellingen

Door deze instellingen te gebruiken zal het cron script automatisch elke seconde lopen.

Controleer of het script goed loopt door op de “Run Now” button te klikken. Als het script goed loopt zal na enige tijd de onderstaande melding zichtbaar worden.

Hulp nodig?

We staan bij Skill Road voor u klaar om u te helpen met deze instellingen. Neem contact op via onderstaand formulier en we nemen spoedig met u contact op.

    Scroll naar boven